Gran participació a la Nit de Sant Joan a es Cubells

Es Cubells va acollir el passat 23 de juny una animada festa de la Nit de Sant Joan, amb una gran participació d’assistència i un ampli programa d’activitats que va agradar tant a grans com a petits. Una celebració organitzada per l’Institut d’Estudis Eivissencs que va mantenir també el seu caràcter reivindicatiu, amb la lectura del Manifest en defensa de la llengua i la cultura pròpies i de denúncia contra el desmesurat i insostenible creixement que pateixen les nostres illes.

Les activitats van començar a la tarda, amb una gimcana infantil i tallers d’herbes, d’oli de pericó, de macarrons i de supersticions. A continuació, es va fer una ballada i es van lliurar els premis Cartell Nit de Sant Joan i Cançó Nit de Sant Joan. El guanyador, Juanjele, va interpretar en primícia el tema No ho semblava.

El president de l’IEE, Marià Mayans, va lliurar el premi a Juangele, guanyador del concurs de música Nit de Sant Joan.

Els assistents van mostrar molt interès en els tallers que es van fer a la tarda.

Joana Tur, segona per l’esquerra, va llegir el manifest en representació de l’Institut d’Estudis Eivissencs.

Un dels moments més rellevants va ser la lectura del Manifest, que va anar a càrrec de Joana Tur, qui va posar veu a la posició de l’Institut d’Estudis Eivissencs sobre la situació actual de l’illa. «Fa anys que denunciam que el creixement desmesurat que patim no és sostenible, i que aquest no és el camí a seguir. I ara ens trobam amb els resultats, com ara el problema de l’habitatge, de la falta d’aigua, de la pèrdua de biodiversitat, de desarrelament i manca d’identitat, de saturació de gairebé tots els serveis (com ara la sanitat i tants altres), de problemes de trànsit, de degradació del paisatge, d’augment de la delinqüència, de trams de costa i de mar privatitzats, de festes il·legals que no deixen descansar els vesins…, i podríem seguir», va denunciar. «Ara diversos ajuntaments proposen construir milers de pisos nous, cosa que significaria un greu error, fent créixer, encara més, la bola de la massificació». L’IEE també va advertir que «la llengua és atacada pels qui l’haurien de defensar, alhora que ignorada pels explotadors de l’illa. El patrimoni històric, natural i cultural també pateix sovint la desídia de qui hauria de fer-lo valer. Com les sargantanes, ja gairebé extingides per la passivitat de les institucions». Finalment, es va demanar unitat a la societat eivissenca i a les institucions que ens govern per dur a terme «una acció conjunta i planificada de desacceleració de la indústria turística i de la construcció. El límit l’hauríem de posar naltros, perquè aquestes corporacions no en tenen, de límit».

Després de la lectura del Manifest, el grup formenterenc Arredefolk va arrancar la seua actuació, amb divertides versions de grans èxits musicals. Els Mals Esperits van omplir es Cubells de llum i de foc abans d’encendre el fogueró i donar per finalitzada la festa de la Nit de Sant Joan.